A Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskoláért és Tanulóiért Közhasznú Alapítvány
Számlaszáma: 6190002613100007
Adószáma: 18583672-1–10
2024. április 30., kedd
32. Kaán Károly verseny, vármegyei döntő
2024. április 26-án Hatvanban került megrendezésre a 32. Kaán Károly emlékverseny vármegyei döntőjére, ahol 40 diák mérte össze a tudását. Iskolánkból hat tanuló vett részt a megmérettetésen-három 5. és három 6. osztályos diák. A feladatlap megoldása után a Széchenyi Zsigmond Kárpát-Medencei Magyar Vadászati Múzeumot látogattuk meg. A múzeumlátogatás után került sor az eredményhirdetésre, melyen 1-1 első helyezettet hirdettek ki.
Dobogósok nem lettünk, viszont a legjobb
eredményt a hatodik évfolyamos tanulók közül Nagy Ádám 6/b osztályos tanuló
érte el. 4. helyen végzett. Nagy örömet jelentett számunkra az aktív részvétel,
a tudásuk gyarapítása és a múzeum látogatása, a vidám hangulat. Nem beszélve a
múzeum kertjében lévő ösvény-labirintusból való kiszabadulás. A versenyre való
közös felkészülések, és a versenyzés motiválta a tanulókat, hogy a következő
évben újra részt fogunk venni a versenyen.
Versenyen részt vevő tanulók: Blikhard
Virág 5/a, Kaposvári Noémi 5/b, Vincze Miléna 5/a, Nagy Ádám 6/b, Sári Zita
6/b, Szabó Liviána 6/b.
Molnár
Judit
Felkészítő
pedagógus
2024. április 22., hétfő
Fenntarthatósági Témahét 2024
1. nap
A levegő élővilága
2024-ben az év madara - a kerecsensólyom
2. nap
A szabadidő környezettudatos eltöltése
3. nap
Körkörös gazdálkodás
A sajtkészítés és a kenyérsütés hagyományos folyamatai kitűnő példák a körkörös gazdálkodás alkalmazására.
Sajtkészítés
A
sajtkészítés folyamata tejből indul ki, melyet először megfelelő hőmérsékleten
savanyítanak, majd enzimek és kultúrák hozzáadásával alvadásra bírnak. Az így
kapott túrót elválasztják a savótól, amely egy melléktermék. Ebben a lépésben
mutatkozik meg a körkörös gazdálkodás, mivel a savó nem hulladék, hanem értékes
alapanyag lehet például italok, más típusú sajtok előállítására vagy akár
takarmányként is felhasználható az állattenyésztésben, csökkentve ezzel a pazarlást és támogatva a környezeti
fenntarthatóságot.
Kenyérsütés
A
kenyérsütés folyamatában a lisztet vízzel, - kovásszal - és egyéb hozzávalókkal
keverik össze, majd tésztává dagasztják és sütik meg. A kenyérgyártás során
keletkező búzakorpa vagy más melléktermékek, mint például az elavult kenyér, újra
felhasználhatók, például állati takarmányként vagy más élelmiszerek, például
rusztikus piték készítéséhez.
A
sajtkészítés és a kenyérsütés a körkörös gazdálkodás modelljének sikeres
alkalmazásának is példái lehetnek.
Iskolánk
volt tanulója – Tóth Panka – aki az egyik legaktívabb tagja volt a Gabi néni
által vezetett Életgyakorlat alapú alprogram foglalkozásoknak, immáron gimnazistaként
tért vissza hozzánk. Elmesélte, hogy élete fontos eleme a sütés – főzés, a kísérletezés a
gasztronómia világában. Ma több, általa készített finomsággal lepte meg volt
iskolájának tanulóit: császárzsömle, kovászos kenyér, gyökérkenyér, háziszörp,
házidzsem, házi ivólé, illetve csípős krém szerepeltek a kínálatban.
Édesanyja,
Tóthné Veres Noémi kolléganőnk pedig házitejből készített számunkra nagyon
finom sajtot.
Papírmerítés - hamarosan könyvet nyomtathatunk 😊
2024. április 21., vasárnap
Föld napja gyerekszemmel 2024
Heves Vármegye Kicsi Zöld Attaséjaként a Föld Napja alkalmából készültem az osztályomnak egy kis bemutatóval. Elmondtam nekik, hogy milyen fontos a természetvédelem, és mit tudnak tenni a jövőért, a bolygó megóvásáért. Egy totót állítottam össze, amiben természetvédelmi kérdések voltak, a helyes megfejtők között pedig könyvjelzőt, ismeretterjesztő füzeteket osztottam szét. Köszönöm Kutasiné Karanyicz Katalin osztályfőnökömnek, hogy lehetőséget adott a bemutatóm megtartására, és az osztálytársaimnak, hogy meghallgattak.
Örülök, hogy ilyen érdeklődő és okos gyerekek közé járhatok, és hogy egy Ökoiskola tanulója lehetek.
A Fenntarthatósági Témahéten nagyon sok izgalmas program vár minket, a
Teleki egy igazi ÉlménySuli!
Vincze Miléna 5.a osztályos tanuló
Heves Vármegye Kicsi Zöld Attaséja
2024. április 16., kedd
Malombajnokság - Örökös Élménysuli Szakmai Nap 2024
Intézményünk
- a Dormándi telephellyel együtt - már 2022-ben elnyerte az Örökös Élménysuli
címet. Ezért évente több alkalommal veszünk részt szakmai napokon, és mi is
szervezünk a programban résztvevő más iskolák pedagógusainak és tanulóinak is.
Az idei
évben, új kezdeményezésként, először hirdettük meg a Malombajnokságot, amelynek
Dormánd adott otthont. Meghívtuk még a Poroszlói Vass Lajos Általános Iskolát
is a versenyre, így négy évfolyamon összesen 32 tanuló, saját iskolája
legjobbjai, mérhették össze tudásukat ebben a sokak által ismert táblajátékban.
A gyerekek az alprogrami és a napközis foglalkozásokon is lelkesen készültek az
elmúlt hetekben, és ma egy jóhangulatú délutánt tölthettek együtt. A
versenyeken kívül volt lehetőség kézműveskedésre, játékbarlang és finom falatok
is várták is résztvevőket. Senki sem távozott üres kézzel, az 1-3. helyezettek
az oklevél mellé tábla- és kártyajátékokat is nyertek.
1. évfolyam eredményei
1. helyezettek (holtversenyben)
Bari
Kristóf Gábor
Füzesabonyi Teleki Blanka
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Dormándi Telephelye
Kriston Alíz
Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
3. helyezett
Tajti Igor
Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
2. évfolyam eredményei
1. helyezett
Demeter Alex
Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
2. helyezett
Gulyás Csaba
Füzesabonyi Teleki Blanka
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
3. helyezett
Sike Zétény
Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
3. évfolyam eredményei
1. helyezett
Kiss
Csenge
Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola Dormándi
Telephelye
2. helyezett
Turó Milán
Poroszlói Vass Lajos Általános Iskola
3.
helyezett
Hegedűs Dávid
Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
4. évfolyam eredményei
1. helyezett
Feri Tamás
Poroszlói
Vass Lajos Általános Iskola
2. helyezett
Dobos Dominik
Füzesabonyi
Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
3. helyezett
Juhász Erik
Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Mindenkinek
köszönjük a részvételt, a felkészítésben és a szervezésben nyújtott támogatást!
Jövőre szeretnénk még több KAPOCS iskolával bővítve, hagyománnyá tenni a
versenyt!
Tóthné Veres Noémi, főigazgató-helyettes
2024. április 15., hétfő
ÁPRILIS 16. A HOLOKAUSZT MAGYARORSZÁGI ÁLDOZATAINAK EMLÉKNAPJA
2001 óta
minden év április 16-án a holokauszt magyarországi áldozataira emlékezünk.
1944-ben e napon kezdődött meg a magyarországi zsidók gettókba tömörítése
Kárpátalján. Az ezt követő hónapok során több mint 400 000 zsidót zártak
gyűjtőtáborokba, majd hurcoltak el Magyarországról Auschwitz-Birkenauba.
Az emberi
létezés és kultúra alapja az emlékezet. Akinek nincs emlékezete, nem él, mert
maga az emlékezet az élet. Ez éltet. Ez hozza létre az egyén esetében az
önazonosság tudatát, az öntudatot, a közösségben a valláshoz, népcsoporthoz,
nemzethez tartozás felemelő és olykor tragikus érzelmeit, a valahová tartozást,
a „mi” élményét. Akinek nincs emlékezete létfelejtésben él, elfelejti, mi történt
vele, honnan jön és hová megy. Nem él, csak kallódik, a mindig elillanó
pillanat örök elmúlásában sodródik.
A
holokausztra való emlékezés a felejtés és a közöny ellen akar tenni. Úgy, hogy
a megbocsáthatatlan és jóvátehetetlen bűnöket és bűnösöket megnevezi, az
ártatlan áldozatok mártíromsága előtt fejet hajt. Lehetőleg úgy, hogy
összegyűjti, számba veszi, leírja és kiadja, felolvassa és kimondja minden
egyes magyarországi áldozat nevét a legkisebb falutól a világvárosig, a
gettóktól a téglagyárakon és a vasútállomásokon keresztül a gázkamrákig, a
tömegsírokig.
Minden személyiség, minden élet önmagában érték és csoda, a létezés csodája. Ennek megkérdőjelezése alapjaiban támadja meg az emberi életet. A holokauszt az ember tragédiája, az emberiség és emberiesség ellen elkövetett gyalázatos gaztettek sorozata, mert emberségében mindenki egy. Ember.
Radnóti
Miklós: Töredék (részlet)
Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.
Bernáth Melinda
Digitális Témahét 2024
Ebben a tanévben 2024. április 8-12. között került megrendezésre a
Digitális Témahét, melynek fő célja a gyermekek digitális kompetenciájának
fejlesztése. A hét során tanulóink rendhagyó digitális kultúra órákon vettek
rész. A 4. évfolyamosok a padlórobotok világába kalandoztak, az 5-8. évfolyamos
diákok pedig animációk és mémek készítése során mutathatták meg kreatív és
vicces oldalukat.
Kedden délután hagyományteremtő céllal digitális kultúra
vetélkedőt szerveztünk az alsó tagozatos diákok számára. A délután folyamán a
csapatok különböző feladatokban mérték össze tudásukat: memóriajáték, puzzle,
kvíz, programozás. A vetélkedő eredménye a következőképpen alakult:
1. helyezett csapat tagjai:
Hamrik Lara 1.b
Dobos Benedek 2.b
Nyilas Luca 3.b
Bucsai Sándor 4.b
2. helyezett csapat tagjai:
Tóth Kristóf 1.a
Sike Zétény Olivér 2.a
Varga Valentin 3.b
Szabó Dominik Lajos 4.a
3. helyezett csapat tagjai:
Horváth Zétény 1.a
Lassú Levente 2.a
Szőllősi Jázmin 3.a
Poczok Levente 4.b
Gratulálunk a versenyzőknek!
Mészárosné Csepregi Andrea
Balázs Kitti - szervezők
2024. április 12., péntek
Lezárult iskolahívogató programsorozatunk 2024
Iskolahívogató
programsorozatunk végéhez érkezve, korábban a Pöttömke Óvoda gyermekeihez
látogattak a leendő elsős tanító nénik BeeBot robotokat programozva, táncos játékra
invitálva. Ma pedig a tavaszi napsütésben iskolánk udvarán a Hétszínvirág Óvoda
nagycsoportosai bokrok között elbújt állatképek után kutakodhattak, majd
mozgásos játékokkal ötvözve kooperációs ejtőernyőt repítettek a magasba. Ezúton
köszönjük mindenkinek a megtisztelő érdeklődést intézményünk iránt. Szeretettel
várjuk a beiratkozáson a kedves szülőket, ősztől pedig az első osztályos
gyermekeket!
Alsós munkaközösség
2024. április 11., csütörtök
Nyílt nap a Telekiben 2024
Rendkívüli érdeklődés mellett zajlott nyílt napunk a Magyar
Költészet Napján, április 11-én. Évente kétszer van lehetősége a szülőknek óralátogatás
során betekinteni iskolánk életébe.
Száznál is több szülő, nagyszülő és hozzátartozó volt kíváncsi, hogyan telik egy tanítási nap nálunk, a Telekiben, illetve gyermeke hogyan teljesít a tanórákon. Pedagógusaink a legújabb módszerekkel mutatták be a mindennapi oktató – nevelő munkát, szinte minden órán alkalmazták a legfrissebb infokommunikációs eszközöket, sokat dolgoztak a tanulók kooperatív technikával csoportokban, illetve párokban. Sok esetben azt is megmutatták, hogy milyen jó hangulatban versenyezni egymással. Jó volt látni az izgalmat, a büszkeséget a szülők tekintetében.
A változatos, vidám hangulatú órákon a szülők is bekapcsolódhattak egy - egy feladat megoldásába. A remek tavaszias idő miatt tanulóink testnevelés órán, a szabadban - a műfüves pályán , illetve az extrém sportpáyán is megmutathatták mire is képesek 😊
Köszönjük
az érdeklődést és a sok pozitív visszajelzést!
A magyar költészet napja 2024
1964 óta
április 11-én a költészetet ünnepeljük Magyarországon.
1905-ben
egy budapesti bérházban ezen a napon született József Attila, a 20. századi
magyar irodalom máig egyedülálló egyénisége.
Ez
alkalomból rövid ünnepi megemlékezést tartottunk. A műsorban közreműködtek
iskolánk verskedvelő diákjai és a Dráma tehetségműhely (Oszlánczi Panna 2. a,
Kovács Jázmin 5.a, Bene Dávid 5.b, Ferencz Kristóf 5.b, Gasparovics Izabella
5.b, Berényi Bence 8.a, Fazekas Patrívia 8.a, Németi Fanni 8.a, Szegő Vivien
8.a, Violante Kiara 8.a).
A magyar
nyelv sok jeles költőt adott a világnak. Talán József Attila a legkivételesebb.
Az emberi élet teljességét – örömét, bánatát – érezzük verseit olvasva.
Kívánjuk,
hogy diákjaink is átérezzék ezt.
Miklósvári Magdolna
2024. április 9., kedd
2024. április 8., hétfő
2024. március 26., kedd
Teleki Tehetségnap 2024
Iskolánk
diákönkormányzata a tavaszi szünet előtti napon, március 26-án Tehetségnapot
szervezett. A Közösségi Ház színpadán 25 produkciót láthattunk hangszer,
éneklés, tánc, jelenet és vers kategóriákban. A gyerekek és felkészítő tanáraik
már hetek óta lelkesen készülődtek, hogy megmutathassák tehetségüket akár
egyéni, akár csoportos előadásaikban, melyeket a szülők aggódó tekintettel
követtek, majd felszabadult tapssal jutalmaztak. A műsor ráadás produkciója az
iskola énekkarának előadásában egy ismert dal volt: A zene, az kell.
Szívből
gratulálunk minden szereplőnek és külön a helyezetteknek, akiket a szakértő
zsűri az alábbiak szerint díjazott:
Ének
kategória:
I.
Gulyás Csaba
(2.b)
II.
Oszlánczi
Panna (2.a)
III.
Fazekas
Patrícia (8.a)
Hangszer –
furulya kategória:
I. Vass Botond
és Vass Brúnó (5.a)
II.
Kocsis Rebeka
(3.a)
III.
Gyurkó
Fruzsina (3.a)
Jelenet
kategória:
I.
1.a osztály
II.
2.a osztály
Különdíj: 8.a
osztály
Tánc
kategória:
I.
2.b osztály
II.
megosztott
helyezés: 4.a osztály és a Népitánc szakkör
Vers
kategória:
Különdíj: Csepregi Lilla (3.b)
Oszlánczi
Panna (2.a), aki ének, jelenet és tánc kategóriában is remekelt, a zsűri
összművészeti különdíját nyerte el.
Miklósvári Magdolna
DÖK patronáló pedagógus
2024. március 25., hétfő
Víz világnapja 2024
„Legyünk mi magunk az egyik megoldás”
Víz Világnapja
2024. március 22.
„Hűs erdőben forrás
fakad,
esővíztől el nem apad,
kövek között gyorsan szalad
hegyoldalban érré dagad.
Mikorra a hajnal
hasad
csermely borzol kosbor hajat,
árnyas fák közt kerget halat
kavicsgyűjtő fürge patak. „
1992-ben, a Rio de
Janeiro-i Környezet és Fejlődés konferencián kezdeményezték a Víz Világnapjánaknak
megünneplését. Ennek hatására az ENSZ március 22-ét a Víz Világnapjává
nyilvánította, felhívva ezzel a világ összes lakójának a figyelmét a víz
védelmének fontosságára, és annak nélkülözhetetlen szerepére az életünkben.
Mindannyiunk közös célja, hogy óvjuk, védjük környezetünket, s ezen belül a
Föld vízkészletét. A víz éltető eleme minden embernek, ezért fontos, hogy valamennyien tegyünk apró
lépéseket a védelme érdekében. Az idei év Vízvilágnap mottója „Víz a békéért.” A víz békét, ugyanakkor konfliktust is
eredményezhet országok, népek között. Mi is megemlékezünk iskolánkban minden évben
erről a napról. A héten nagyon sok érdekes dolgot tudhattunk meg az éltető
vízről a tanítási órákon, és a délutáni foglalkozásokon. Rajzszakkörön az öko szakkörös
tanulókkal közösen molinót készítettünk. Minden osztály elkészítette a saját
mosolygós vízcseppjét, vagy vidám halacskáját.
Egyszerű, látványos vizes kísérleteket láthattunk és végezhettünk el mi
is. Víznapi feladatsor megoldásával zártuk a programsorozatot. Bízom benne,
hogy iskolánk tanulói megértették, mit jelent, hogy legyünk mi magunk az egyik
megoldás.
Antal Zoltánné
Molnár Judit
programfelelősök
2024. március 19., kedd
Pí - nap a Telekiben
Iskolánk 8. évfolyamos tanulói egy rendhagyó martematika óra keretein belül, a legendás Pí-nap (π) alkalmából kreatív, játékos vetélkedőn vehettek részt. A feladatok témakörei között szerepelt Pí-vers, szókereső, Kahoot.
A naphoz kapcsolódó prezentáció bemutatása folyamán történeti ismeretekkel és Pí-vel kapcsolatos érdekességekkel lettek gazdagabbak
a diákok.
Az óra zárásaképpen elfogyasztottuk a
nap jellegzetességét a pitét.
A π szám 3,1415926535…-tel kezdődik és a
végtelenségig tartó, irracionális szám. Az Euklideszi geometriában a kör
kerületének és átmérőjének a hányadosával egyenlő.
Ez a szám nemcsak a matematikusok, fizikusok gondolatait foglalta le, hanem
költők írtak verseket az egymást követő számjegyek könnyebb megjegyzésére.
Voltak zeneszerzők, akik csodaszép zongoradarabot komponáltak a pi
számjegyeiből.
Ezen a napon született Albert Einstein,
ennek kapcsán ünneplik minden évben a NEMZETKÖZI
PÍ NAPOT. Ezen a napon, 03.14-én halt meg Stephen Hawkin híres kutató fizikus.
Kutasiné Karanyicz Katalin