"ÉN IS A TELEKIBE JÁRTAM...."
7.rész
GREGUS TAMÁS
Gregus Tamás,
informatikatanár MA és pedagógiai értékelés és mérés tanára szakos hallgató
vagyok. Az alábbiakban a tudományos munkámat mutatom be.
1997-től 2005-ig a
Teleki Blanka Általános Iskolába jártam. Az itt eltöltött évek jó alapot adtak,
amire építkezni tudtam későbbi tanulmányaim és munkáim során. Ezt követően 2009-ig
a Remenyik Zsigmond Gimnáziumban tanultam. A TELC angol középfokú
nyelvvizsgámat még a gimnáziumi évek alatt szereztem meg.
2009 szeptemberében
kezdtem az Eszterházy Károly Főiskolán programtervező informatikus BSc nappali
tagozatos hallgatóként.
A Videó felvételek
elemzésére épített statisztikai felmérés című Tudományos Diákköri Konferenciára
készült (TDK) dolgozatomban egy látványos képfeldolgozó programot fejlesztettem,
melynek egy képsorozatot adva képes volt egy megjelölt alakzat esetében a következő
képeken történő vándorlásának nyomkövetésére. A 2010-ben tartott intézeti házi konferencián
1. helyezést értem el ezzel a munkával. A 2011-es Országos Tudományos Diákköri
Konferencián (OTDK) is ezzel vettem részt.
A köztársasági ösztöndíjat ezt követően
2011-ben megkaptam, melyet még 2012-ben és 2013-ban is elnyertem.
KÖZTÁRSASÁGI ÖSZTÖNDÍJ
KÖZTÁRSASÁGI ÖSZTÖNDÍJ
KÖZTÁRSASÁGI ÖSZTÖNDÍJ
KÖZTÁRSASÁGI ÖSZTÖNDÍJ
2011-ben az EKF
Kutatók Éjszakáján demonstrátori tevékenységet végeztem. Itt Magyar Péter
hallgatóval egy tankot láttunk el Arduino mikrokontrolleres vezérléssel,
valamint ultrahangszenzorokkal, hogy képes legyen navigálni az érdeklődők
között, anélkül, hogy nekik menne. Ezen kívül egy ultrahangszenzorral és szervo
motorral működő radart is építettünk.
2012-ben az EKF nyílt
napján segítettem, amelyen a Neumann János Gimnázium végzős diákjai vettek
részt. Magyar Péterrel és Szabó Róberttel együtt mutattuk be az akkoriban
létrehozott saját tankját, valamint LEGO robotokat is programoztunk, illetve
segítettünk a diákoknak programozni őket.
2012-ben ezt követően
részt vettem az Abacus Alapítvány kutatási pályázatán, melynek keretében a
Blender modellező programról és a Unity játékmotorról írtam egy dokumentációt. Erről
a 2012-es TDK házi konferencia után előadást tartottam.
Részt vettem a 2012
tavaszán tartott intézeti házi TDK konferencián, ahol a Tanítható multifunkciós
kesztyű szoftver és hardver fejlesztése témát mutattam be. Itt egy „okos”
kesztyű ötletét mondtam el, melyet egy többcélú, a mindennapokat segítő
eszközként fejlesztettem. Ezzel a munkámmal 2. helyezést értem el a házi TDK-n.
Még ugyanebben az
évben fejeztem be a Körökre osztott táblás játékok modellezése című
szakdolgozatot, melyben írtam egyrészt arról, hogy milyen lehetőségek vannak a
játék (és szimulációs) világban, valamint az Abacus pályázathoz írt Blender és
Unity rendszerek leírását bővítettem ki, integráltam a szakdolgozatomhoz és
kifejtettem, hogyan is kellene egy mesterséges intelligenciát tartalmazó
játékot ebben a rendszerben megvalósítani.
2012 nyarán kaptam meg
a kiváló minősítésű diplomát, majd 2012 szeptemberétől elkezdtem az
informatikatanár MA mesterképzést szintén nappali tagozaton, pedagógiai
értékelés és mérés tanára szakkal kiegészítve.
2012 szeptemberében felügyelőként
vettem részt a Kutatók Éjszakáján, az intézetben lévő „játékteremben” a
rendezvény alatt segítettem a diákoknak a játékok programozásában, illetve
felügyeltem a géptermi eszközökre.
2012 őszén újra
demonstrátorként voltam jelen egy Neumann János Gimnázium végzős gimnazistáinak
tartott nyílt napon, ahol a kesztyűt mutattam be az ott résztvevőknek.
Ettől az időszaktól
kezdve jelenleg is a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0016. sz. pályázatban
kutatási asszisztensi feladatokat látok el Tajti Tamással. A munka során a http://agria-innoregio.org/ weboldalt
hoztuk létre, melyre az Agria-Innorégió Tudáscentrum dolgozói tudják a kutatási
anyagokat feltölteni, megosztani egymás között. Ezen túlmenően létrehoztuk a http://sustainable.ektf.hu/ konferencia
weboldalt, mely a TÁMOP pályázat záró konferenciájának ad otthont.
Ezzel közel egy időben,
2012 őszén részt vettem az őszi házi TDK konferencián Magyar Péterrel
társszerzőként, ahol a RoboLOGO projekt: Egy oktatási célú mobil robot
koncepciója cím dolgozattal vettünk részt. A munkánk abból az alapproblémából
indult ki, hogy az informatika módszertana kezd elavulni és már a régi
informatikai eszközök nem motiválják kellőképpen a diákokat. Ennek
következtében a már létező és a magyar közoktatásban igen elterjedt LOGO
nyelvet szerettük volna „megújítani”, új dimenziókba helyezni. Létrehoztunk egy
rajzoló robotot, mely a Comenius és Imagine LOGO környezetek teknősének felel
meg, csupán fizikai testet öltve. Kifejlesztettünk egy asztali alkalmazást,
mely ezt a két említett környezetet újítja fel. Hasznos tulajdonságokkal
bővíti, ezen kívül a robotra való feltöltés lehetősége is megjelenik. Így a
LOGO nyelven megírt programot a robot egy papírlapon tudja végrehajtani. Írtunk
hozzá egy okostelefonos Android platformra írt alkalmazást, mellyel szintén
lehetőségünk van irányítani a robotot. Azonos képességekkel rendelkezik, mint
az asztali alkalmazás, azon túl, hogy egyszerű alakzatokat is képes a diák
választani és felparaméterezni a segítségével. Ezzel a témával 1. helyezést
értünk el a házi konferencián. 2013 áprilisában Magyar Péterrel részt vettünk
az OTDK-n, ahol ezzel a témával 1. helyezést értünk el.
RAJZOLÓ ROBOT
QUADROCOPTER
Nem sokkal később,
2012 őszén az INFO Éra 2012 konferencián Zamárdiban, ahol az „Így robotolunk mi
Egerben” című előadást tartottuk meg, melyen a robotika labor életét bemutató
képeket, videókat, információkat mutattuk be a jelenlévő tanárok előtt. Ezen kívül
részt vettünk az INFODIDACT 2012 konferencián is.
2012 végén a kassai
3rd IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications konferenciára
írtunk Magyar Péterrel két cikket. A „Possibilities of a multi-functional
human-computer interaction in everyday life” cikkben első szerző voltam,
melyben a kesztyűről és a felhasználási lehetőségekről írtam. A másik, ,,Human-robot
interaction: Importance, opportunities, and educational responsibility in this
regard” című cikkben pedig Magyar Péterrel társszerzőként vettem részt. Ez a
cikk a RoboLOGO projektünket mutatta be. A cikkeinket a konferenciakötetben
megjelentették.
2013 februárjától oktatási
tevékenységben veszek részt a Matematikai és Informatikai Intézetben. 2012/2013
2. félévében két Haladó információtechnológiai ismeretek és egy Algoritmizálási
alapismeretek gyakorlati kurzust tartottam. Az előbbi tárgy
prezentációkészítésről és táblázatkezelésről szól, utóbbi pedig az algoritmikus
gondolkodásra és a problémák részekre bontására tanítja meg a hallgatókat. Ezt
követően 2013/2014 1. félévében egy Magasszintű programozási nyelvek I.
gyakorlati kurzust tartottam, ahol az algoritmizálást C# programozási nyelv
segítségével végzik a hallgatók. Majd 2013/2014 2. félévében néhány Introduction
to Robotics óra megtartásában segítettem Magyar Péternek, melyet brazil
hallgatóknak tartottunk, angol nyelven. Tartottam néhány órát a Grafikus
rendszerek gyakorlati kurzusban is. Itt a Blender és Unity rendszerek közös
használatáról volt szó. Emellett két Haladó információtechnológiai ismeretek, és
egy Magasszintű programozási nyelvek I. gyakorlati kurzusokat tartottam.
2013 tavaszától a TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0014.
sz. pályázatban kutató hallgatói szerepet töltök be a „Future RFID. Az RFID/NFC
technológia továbbfejlesztési lehetőségei az "Internet of Things"
koncepciói mentén” című projektben. Azóta létrejött az IoT Kutatóintézet,
melyben az itt elkezdett munkát kutatóintézeti keretek között tudjuk folytatni.
Én az R7-es munkacsoport tagja vagyok, mely a hibrid technológiák nevet viseli.
Itt azzal kapcsolatban végzünk kutatásokat, hogy a rádiófrekvenciás azonosítási
rendszereket milyen más technológiákkal használják együtt és új megoldásokat
hozunk létre a témában.
Valamilyen szinten
ehhez a projekthez tartozik az IttOtT projekt, amely egy kereskedelmi célokra
szánt beléptető és nyilvántartó rendszer lesz. Magyar Péterrel a konkrét
beléptető oldalt valósítjuk meg, mely egy Raspberry Pi számítógéppel működik, amely
beengedi és kiengedi az embereket és adatokat szinkronizál egy távoli szerver
felé.
Még ugyanebben az
évben részt vettem „Az esélyegyenlőséget szolgáló info-kommunikációs
technológiák” tanfolyamon a Líceumban, ahol a vak és gyengénlátó, illetve
mozgásképtelen embereket segítő informatikai megoldásokról hallhattam, illetve
egy weboldalt kellett létrehozni, mely színösszeállításban, illetve a rajta
lévő tartalmakban minél inkább akadálymentes és szabványnak megfelelő. (videófeliratozás,
hangoskönyv szerkesztés, akadálymentes weblapfejlesztés)
Ezt követően részt
vettem a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0016. sz. pályázat keretein belül az ArcGIS
Desktop I: Bevezetés az ArcGIS-be, ArcGIS Desktop II: Eszközök és
funkcionalitás, ArcGIS Spatial, 3D és Geostatistical Analyst című tanfolyamokon.
Itt az ArcGIS térinformatikai szoftver működésébe és használatába nyerhettem
betekintést.
2013 nyarán részt
vettem a Múzeumok Éjszakáján demonstrátorként, ahol a Robotika laborról
tartottunk előadást, illetve a RoboLOGO projektet mutattuk be a Líceumban.
2013 nyarán továbbá
részt vettem az ArcGIS for Server: GIS adatok megosztása a weben című
tanfolyamon. Itt az ArcGIS további lehetőségeit ismerhettem meg.
2013 szeptemberében az
EKF Kutatók Éjszakáján demonstrátori tevékenységet folytattam. A kesztyűt
továbbfejlesztettem. Továbbá egy faltörő játékot is módosítottam, amit ezzel a
kesztyűvel lehetett játszani.
2013 őszén voltunk a
Mlinkó István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Kollégium által
szervezett Kutatók Éjszakája Nappal című előadáson, ahol a Robotika labor előző
munkáit és az új fejlesztéseket mutattuk be. Itt járt a RoboLOGO robotunk, illetve
a kesztyű is.
KESZTYŰ
KESZTYŰ
Még ebben az évben
Tajti Tamással részt vettem az EKF Földrajz Tanszék által szervezett Változó
Föld, változó társadalom, változó ismeretszerzés 2013 című konferencián, ahol
az Informatical Infrastructure of the „Modellrégió” research project című
előadást tartottuk meg. Ez az Agria-Innorégió Tudáscentrum oldaláról, illetve a
térinformatikai rendszer előmunkálatairól szólt.
2013 novemberében és
decemberében, valamint 2014 márciusától TDK hallgatói diákmentori feladatokat
látok el. Ennek keretében hirdetem a tudományos diákköri munkák előnyeit,
segítek a TDK-val kapcsolatos szervezési munkák végzésében, ötletekkel látom el
a TDK-zó hallgatókat.
Szintén ebben az évben
az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorlóiskolájában szervezett informatikai
verseny szünetében a versenyző diákoknak bemutattuk a Robotika labor
fejlesztéseit, többek között a RoboLOGO-t, illetve a kesztyűt is, mellyel itt
először irányítottam a számítógépes játék mellett egy tankot is. A tank a
különböző ujjak behajlításával különböző irányba volt képes menni, fordulni,
mozogni.
Magyar Péterrel
társszerzőként részt vettünk az INFO DIDACT 2013 és INFO Éra 2013
konferenciákon a RoboLOGO projekt: Egy oktatási célú mobil robot koncepciója
cikkel.
Nem sokkal később
részt vettem a hajdúszoboszlói Kutatásmenedzsment, K+F innováció című
tanfolyamon, mely a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0016. sz. pályázat része volt.
Itt a kutatás-fejlesztés újabb irányairól, a kutatások irányításáról esett szó.
2014 januárjában részt
vettem a 9th International Conference on Applied Informatics (ICAI 2014) című
konferencián, ahol a következő cikkekben voltam társszerző: Business Oriented
Creature Identification, Indoor localization using NFC and mobile sensor data
corrected using neural net. Az előbbi arról szólt, hogy a tehenészetekben a
tüszőgyulladást nehezen fedezik fel a gazdák, ugyanis a tálcázás eljárás nagyon
időigényes munka. Egy javaslatot tesz a cikk arra, hogy hogyan lehetne ezt a
vizsgálatot gyorsítani és hatékonyabbá tenni. Míg az utóbbi cikk arról szól,
hogy az NFC technológiával és az okostelefonok szenzorainak segítségével hogyan
lehetne helymeghatározást végezni, miközben a hibák kiküszöbölését neurális
hálók használata segítené. Ezek az előadások és cikkek az R7-es munkacsoport
akkori eredményeit mutatták be. Ezeken kívül első szerző voltam a MAPPING:
Exploration and Identification of Surrounding Objects near Eszterházy Károly
College című poszterben, amely az NFC technológiáról, az Androidról, illetve a
helymeghatározásról és útvonalkeresésről ír, valamint azokról a projektekről,
ahol ezeket a funkciókat kívánjuk alkalmazni a közeljövőben.
2014 tavaszán a Dobó
István Gimnázium által szervezett Dobós Tudományos Napokon vettem részt. Itt
szintén bemutattuk a Robotika labor régebbi fejlesztései mellett az újabb
eredményeket is. Bemutattuk a RoboLOGO-t, a módosított Nim játékot játszó
robotot, valamint a kesztyűt, mely itt már nem tankot irányított, hanem egy
lánctalpas LEGO robotot. Ez a robotot máshogy kellett irányítani, mint a
korábbi tankot, szöveges utasítások helyett byte sorozatokat kellett átadni
neki Bluetooth-on keresztül, hogy mozogjon.
2014 tavaszán részt
vettem a RESPECT – Responsible attitudes and behaviour in the virtual social
space című tanfolyamon, amely a felelősségteljes viselkedésről szólt a
virtuális világokban. Szó esett a virtuális térben elkövetett cyber
bullyingról, a különböző szerepjátékokról, arról, hogy miket kell mondani egyes
médiában feltűnő kitalált eseményről vagy karakterről, stb.
2014 nyarán elnyertem
a Hallgató a tudományért díjat, melyet a diplomaosztón ünnepélyes keretek
között kaptam meg.
Nemrég önkéntesként
részt vettem az Egri Családsegítő Alapítvány által szervezett „Kapcsolódj!”
című nyári net-napköziben, ahol az informatikai veszélyforrásokra kellett
felhívnom a 10-12 éves gyerekek figyelmét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése