Iskolai
agyrém - mi áll a tanulási zavarok hátterében?
Rohamosan növekszik a tanulási
problémákkal küzdő gyerekek száma. A hiperaktivitás, a figyelemzavar, a
diszlexia fogalma mára bekerült a köztudatba. Egyre többször, egyre
pontatlanabbul használjuk a divatos szakkifejezéseket, miközben a jelenség
valódi okairól mintha senki nem akarna tudomást venni…
Az információs társadalom korában olyan
hatalmasra duzzadt az elsajátítandó ismeretmennyiség, hogy ha valaki nem tanul
meg rendesen olvasni, számolni menthetetlenül lemarad. A legtöbb szakmához
legalább középiskolát kell végezni, bonyolult gépeket kell üzemeltetni,
eligazodni az adózási, vállalkozási szabályok között, a számítógép kezeléséről
nem is beszélve. Soha annyira nem volt szükség az iskolában szerzett
ismeretekre, mint ma.
Egyenetlenül fejlődő képességek
A gyerekek 20-30%-ának azonban komoly
gondot jelent a tanulás, azaz minden harmadik gyereknél a pedagógus vagy a
szülő valamilyen akadályozottságot, nehézséget észlel. A problémák jelentős
része első osztályban, az olvasás tanulásakor jelentkezik. A vizsgálatok azt
mutatják, hogy nagyon kevés a valóban diszfunkciós gyerek, azaz akinél
kimutatható, hogy valamilyen agyi működési zavar okozza a tanulási vagy
magatartási zavart. A legtöbbjüknél inkább arról van szó, hogy a különböző
képességek széttartóan fejlődnek, bizonyos területe-ken érési lemaradás
jelentkezik.
A gyerekek tehát ugyanolyan aggyal
születnek, mint a szüleik és a nagyszüleik, viszont teljesen más környezetben
és más nevelési elvek szerint élnek, mire bekerülnek az iskolába. De vajon
melyek azok a tényezők az életmódunkban, amik összefüggésbe hozhatók a tanulási
zavarokkal?
Általános „nevelési zavar”
A Budai Gyermekkórház ambulanciáján a
tanuláshoz szükséges képességek, a figyelem, a memória zavarainak
diagnosztizálásával, illetve ezek fejlesztésével foglalkoznak. Dr. Donauer
Nándor, a kórház neuropszichológusa azt állítja, hogy a viselkedészavaros,
magatartászavaros gyerekek mögött „nevelés-zavaros” felnőttek állnak.
„A mai szülők mindig több dolgot
csinálnak egyszerre. Főzés közben tévéznek, vacsora köz-ben interneteznek,
társasjáték közben telefonálnak. Szinte megtanítják a figyelemzavart a
gyerekeknek. Az inger-hajhászásnak, az információk és az élmények állandó
csábításának a fel-nőtt sem tud ellenállni, és ezt másolják le a gyerekek is.
Valóságos életmódkultusz alakult ki, amibe nehezen illeszthető be a gyerek. A
felnőtt ingerült, hajszolt, türelmetlenül fordul a gyerek felé. Semmiről nem
akar lemaradni, miközben képtelen átélni a gyerekkel való együttlét örömét.”
Az anyanyelvi fejlesztésből eltűnik az
anya
Ahhoz, hogy az idegrendszer megfelelően
fejlődjön, nem tudatos fejlesztésre volna szükség, hanem valódi, a gyerekre
figyelő együttlétre. Közös házimunkára, szöszmötölésre a kertben, és
nagyon-nagyon sok beszélgetésre, élő szóval elmondott, átérzett mesélésre.
„Az ölbe vont gyerek szinte észrevétlenül tanulja meg a fókuszált figyelmet mesehallgatás közben - mondja Dr. Donauer Nándor. „Lebecsüljük a jelentőségét, pedig az élő szöveg meg-értése kulcsfontosságú lesz az iskolában. Ma már tudományos tény, hogy a rendszeres élő mesehallgatás semmi mással nem pótolható mértékben fejleszti a tanuláshoz szükséges képességeket. Óriási tévedés, hogy a mesefilm be tudja tölteni ugyanezt a szerepet, ugyanis teljesen máshogy dolgozza fel az agy a látott és a hallott élményeket.
„Az ölbe vont gyerek szinte észrevétlenül tanulja meg a fókuszált figyelmet mesehallgatás közben - mondja Dr. Donauer Nándor. „Lebecsüljük a jelentőségét, pedig az élő szöveg meg-értése kulcsfontosságú lesz az iskolában. Ma már tudományos tény, hogy a rendszeres élő mesehallgatás semmi mással nem pótolható mértékben fejleszti a tanuláshoz szükséges képességeket. Óriási tévedés, hogy a mesefilm be tudja tölteni ugyanezt a szerepet, ugyanis teljesen máshogy dolgozza fel az agy a látott és a hallott élményeket.
A számítógépes játékok, a
kontrollálatlan tévézés nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanuláshoz
szükséges képességek aránytalanul, kiegyensúlyozatlanul fejlődjenek. Míg az
életvitel-szerűen tévéző gyerekek téri-vizuális memóriája fejlett lesz, a
verbális emlékezeti kapacitásuk lényegesen szűkebb. Nagyon sok esetben a
diszlexiáért az a vizuális ingeráradat tehető felelőssé, ami ma már egyre több
családban természetes.”
Miért pont az olvasás?
Az egyenetlen fejlődés jelei már az
óvodában tetten érhetők lennének, mégis az olvasástanulás során jelentkeznek a
legmarkánsabban a problémák. Nem csoda, hiszen az olvasás az egyik
legbonyolultabb, legösszetettebb agyi tevékenység, közel negyven elkülönült
agyterület összehangolt munkájára van hozzá szükség. A beszéddel kapcsolatban
vannak olyan öröklött génjeink, amelyek segítenek a beszédértés, beszédképzés
kialakulásakor, de az olvasáshoz nincsenek ilyen "előhuzalozott"
területeink. Ez az oka annak, hogy az olvasási készséghez szükséges automatikus
folyamatok lassan, fáradtságos munkával, rengeteg gyakorlással alakulnak ki.
Eddig is nehéz volt olvasni megtanulni,
most azonban a diszlexiát már járványként emlegetik, a figyelemzavar pedig
szinte általánosnak mondható. A normális intelligenciahányadossal rendelkező
gyerekek között is gyakori, hogy valamilyen részképesség-zavar akadályozza a
tanulást. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a gyerekek félni kezdenek attól, ami
nem megy, az állandó szorongás és frusztráció pedig egyéb magatartászavarokhoz
vezet, ami tovább nehezíti a pedagógusok és a szülők dolgát.
Kényelem és súlyos érzelmi terhek
Péter Zsuzsanna a Nádasdy Kálmán
Alapfokú és Művészeti Iskola tanítónője szerint sokszor a szülő akadályozza a
gyereket a fejlődésben azzal, hogy mindent megcsinál helyette. „Paradox
helyzet, hogy a reggeli időhiányban még a sapkát is a szülő adja a gyerek
fejére, tépőzárral és cipzárral egyszerűsíti az életet, aztán komoly összegeket
fizet egy fejlesztő játszóházban, ahol a gyereknek cipőt kell fűznie és
megtanítják masnit kötni.”
A modern gyerek nem hímez, nem morzsol kukoricát, nem farag, nem gyúr kenyeret a mindennapi élet részeként, a szabadidős tevékenységek sok családban a tévézésre redukálódnak. Az iskolában az is érezhető, hogy a gyerekeknek nincsenek otthoni feladataik, nem alakul ki felelősségérzetük, mert vagy a szülő, vagy a háztartási gépek mindent megcsinálnak helyettük.
A modern gyerek nem hímez, nem morzsol kukoricát, nem farag, nem gyúr kenyeret a mindennapi élet részeként, a szabadidős tevékenységek sok családban a tévézésre redukálódnak. Az iskolában az is érezhető, hogy a gyerekeknek nincsenek otthoni feladataik, nem alakul ki felelősségérzetük, mert vagy a szülő, vagy a háztartási gépek mindent megcsinálnak helyettük.
„Ugyanakkor a mai gyerekek súlyos
terheket cipelnek, hiszen rengeteg az érzelmileg zaklatott család, az
agyonhajszolt, türelmetlen szülő” – állítja Péter Zsuzsanna. „A tévével, az
internettel, az okos-telefonnal túlingerelt gyerekek szorongása, az otthonról
hozott érzelmi feszültség, a mozgáshiány garantálja, hogy a gyerek nem tud úgy
koncentrálni, teljesíteni az iskolában, ahogy elvárják tőle.”
Az iskola alkalmazkodik
„Ma már a figyelem fejlesztésére is
gondot kell fordítani az első osztályokban, de ezt még nem tekinteném igazi
figyelemzavarnak” – mondja Péter Zsuzsanna. „Többször, megszakítom az óra
menetét, mozgással kombinált mondókákkal terelem vissza az elkalandozó
gyerekeket. Megpróbálok egy kis humort csempészni az órába, hogy a
betűtanításhoz szükséges pontos, aprólékos munkához kedvet ébresszek. Nagyon
fontosnak tartom, hogy a gyerekek ún. hangoztató-elemző-összetevő módszerrel
tanuljanak meg olvasni, így az enyhébb olvasási nehézségek kialakulása
megelőzhető. Mivel gyógypedagógus és alapozó mozgás-terapeuta is vagyok, az
idegrendszer éretlenségére utaló lemaradásokat a testnevelés órába beépítve,
egyénre szabott alapozó mozgásterápiás eszközökkel próbáljuk behozni.”
Azoknál a gyerekeknél, akiknél
részképesség zavarra utaló jeleket észlel a pedagógus, az iskola kikéri a
nevelési tanácsadó segítségét, szakvéleményét is. Miután nevesítették a
problémát, a tanítónő munkáját logopédus, fejlesztő pedagógus segítheti az
iskolán belül, hogy a lemaradást közös erővel ledolgozzák. Súlyosabb esetekben
sem kell elhagyni a gyereknek az iskolát, sőt általában az osztályát sem. A
szakértői bizottság által sajátos nevelési igényűnek ítélt gyerekeknek ugyanis
kötelező gyógypedagógust biztosítani, aki részben a tanítási időn belül
egyénileg foglalkozik az érintett gyerekekkel. Ez elengedhetetlen feltétele
annak, hogy az alap tantárgyakat ezek a gyerekek is a többiekkel együtt -
differenciáltan - tanulhassák.
„A differenciáló pedagógiai módszerek bizonyos
korlátok között tudnak hatékonyan működni” – mondja Péter Zsuzsanna.
„Legfeljebb 20 fős osztálylétszám volna ideális ahhoz, hogy 2-3 sajátos
nevelési igényű gyerek mellett is lehessen haladni. Amikor a gyerekek ennyire
különböző képességekkel érkeznek az iskolába, elengedhetetlennek tartom, hogy a
pedagógusok maguk választhassák meg a módszereiket. A pedagógiai szabadságra,
az empátiás készségre, a kreativitásra nagyobb szükség van, mint valaha. Muszáj
az egyes gyerekekre szabnom az eszközeimet, különben nem boldogulok.”
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése