Kedves
Szülők!
Kedves
Gyerekek!
Hamarosan
közeledik a Madarak és Fák Napja. Iskolánk évről-évre beépíti munkatervébe
ennek a jeles napnak a megünneplését. A nevelőtestület igyekszik változatos
programot nyújtani a gyerekeknek.
Ebben az
évben szeretnénk a rendezvényünket bővíteni és „kiszabadulni” az iskola falai
közül. Tervezett helyszínünk a füzesabonyi lőtér, amelynek a használatát
ingyenesen biztosítja számunkra a tulajdonos.
Tervezett időpont: május 6. /
szerda /
Kiérkezés:
kerékpárral
Milyen programok várhatók?
osztályok
közötti főzőverseny a szülők segítségével
szabadtéri
ügyességi feladatok a tanáraitok szervezésében
hasznos
szabadidő eltöltés a terület adta lehetőségek kihasználásával
a vállalkozó
kedvűeknek szakember segítségével a lövészet kipróbálása / ez nem ingyenes/
Ti hogyan készüljetek?
szervezzetek
4-6 fős csapatokat tetszőlegesen / baráti csoportok; kicsik-nagyok - szülők/
válasszatok csapatvezetőt
készüljetek a
megmérettetésre: egységes öltözékkel, jelvénnyel/kitűzővel/sapkával;
menetlevéllel; csapatinduló szöveggel/dallal
Milyen feladat vár rátok?
A csapatok
az egyes állomásokon zöld korongot gyűjthetnek. Nem kell minden állomást végig
járni, a cél azonban az, hogy minél több korongot gyűjtsön a csapat.
A csapatoknak
előzetesen jelentkezni kell a versenyre a tervezés miatt. Jelentkezési lap az
osztályfőnököktől, ill. a titkárságon kérhető.
A legtöbb zöld korongot gyűjtő
csapatok jutalomra számíthatnak!
A
versenyeken megszokott előzetes feladatok helyett most a versenyt követően
adhattok le munkákat a kiállításhoz!
Készíthettek egyénileg vagy
közösen:
Montázst a
Madarak és fák napjáról
Fotó összevágást
a nap eseményeiről / bármilyen technikával /
Rajzos –
írásos élménybeszámolót a napról
Antal Zoltánné és Fiser Józsefné szervezők
FELADATBANK A FÖLD NAPI SZABADTÉRI RENDEZVÉNYHEZ
Ezekből
választhattok, ha mégis másféle feladat ötletetek van, legyetek szívesek kiírni
és ehhez hozzáragasztani!
Madárfészek
Időtartam: 3 perc
Helyszín: szabadban, teremben
Eszköz: felfújt lufi / legalább 3 db. /
A csapat tagjai szoros kört alkotnak és karjaikat egymás karjára teszik. Ez lesz a fészek. A lufit letesszük a lábaikhoz, ez lesz a fészekből kiesett kismadár. A csapat feladata a madárkát visszatenni a fészekbe, azaz a lufit eljuttatni vállmagasságig. Kézzel nem szabad hozzáérni!!!
Korong : 5db. , ha a megadott időn belül sikerül a feladat
Időtartam: 3 perc
Helyszín: szabadban, teremben
Eszköz: felfújt lufi / legalább 3 db. /
A csapat tagjai szoros kört alkotnak és karjaikat egymás karjára teszik. Ez lesz a fészek. A lufit letesszük a lábaikhoz, ez lesz a fészekből kiesett kismadár. A csapat feladata a madárkát visszatenni a fészekbe, azaz a lufit eljuttatni vállmagasságig. Kézzel nem szabad hozzáérni!!!
Korong : 5db. , ha a megadott időn belül sikerül a feladat
Labdaszállítás két kézzel
Időtartam: 5 perc
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: fából készült csatorna, ill. golyópálya elemek, kis gumilabda, nagy gumilabda (végig tudjon gurulni a csatornán)
Korong: ahány darab labdát sikerül végig
gurítani a csatornán
A játékosok két kézzel megfogják a facsatornákat. A játékban részt vevők a facsatorna egyik végét a következő játékos csatornájának a végéhez illesztik. A játékvezető ráhelyezi a kis labdát az első játékos csatornájára.
Feladat: elszállítani a labdát az első játékostól az utolsóig, majd vissza.
Ebben a játékban fontos a fegyelem és a koncentráció, nem utolsósorban a jó egyensúlyérzék. A csapat minden tagjára szükség van, hogy a labda ne essen le a földre. 4-nél több játékos esetén a résztvevők alkossanak 2-4 fős csapatokat.
A játékosok két kézzel megfogják a facsatornákat. A játékban részt vevők a facsatorna egyik végét a következő játékos csatornájának a végéhez illesztik. A játékvezető ráhelyezi a kis labdát az első játékos csatornájára.
Feladat: elszállítani a labdát az első játékostól az utolsóig, majd vissza.
Ebben a játékban fontos a fegyelem és a koncentráció, nem utolsósorban a jó egyensúlyérzék. A csapat minden tagjára szükség van, hogy a labda ne essen le a földre. 4-nél több játékos esetén a résztvevők alkossanak 2-4 fős csapatokat.
Átkelés a
folyón
Időtartam: minden csapattag 1x próbálkozhat
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: tárgyak, amelyekre rá lehet lépni, pl. lécdarabok, fahengerek, fa golyópálya elemei
A játék célja, hogy szárazon keljünk át a folyón, azaz ne érintsük a folyót jelképező padlót /kék színű nylon takaró fólia / . A rendelkezésünkre álló tárgyak, eszközök, mint imbolygó kövek, kiemelkednek a folyóból, segítséget nyújtanak az átkelésnél. A játék elején tisztázni kell, milyen széles a folyó, illetve hol található a két partja. Ezután tetszés szerint elhelyezzük az eszközöket a folyóban. A „kövek” elhelyezésénél figyeljünk arra, hogy át lehessen kelni rajtuk a folyón. Minél távolabb tesszük egymástól a "köveket", annál nehezebb lesz az átkelés. A nyertes az a játékos vagy az a csapat, aki legkevesebbszer érintette a padlót.
A feladatot nehezíthetjük, ha a "kövek" instabilak, pl. egyensúlyozó félgömb, köregyensúlyozó.
Időtartam: minden csapattag 1x próbálkozhat
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: tárgyak, amelyekre rá lehet lépni, pl. lécdarabok, fahengerek, fa golyópálya elemei
A játék célja, hogy szárazon keljünk át a folyón, azaz ne érintsük a folyót jelképező padlót /kék színű nylon takaró fólia / . A rendelkezésünkre álló tárgyak, eszközök, mint imbolygó kövek, kiemelkednek a folyóból, segítséget nyújtanak az átkelésnél. A játék elején tisztázni kell, milyen széles a folyó, illetve hol található a két partja. Ezután tetszés szerint elhelyezzük az eszközöket a folyóban. A „kövek” elhelyezésénél figyeljünk arra, hogy át lehessen kelni rajtuk a folyón. Minél távolabb tesszük egymástól a "köveket", annál nehezebb lesz az átkelés. A nyertes az a játékos vagy az a csapat, aki legkevesebbszer érintette a padlót.
A feladatot nehezíthetjük, ha a "kövek" instabilak, pl. egyensúlyozó félgömb, köregyensúlyozó.
Korongok: minden sikeres átkelés 1 korongot
ér.
Találj bele az oroszlán szájába!
Eszközök: papírtányér, csomagolópapír, ragasztó, olló,
fekete filc, kötél
Fogj egy
papírtányért és ragaszd rá egy nagy darab csomagolópapír közepére, majd vágj
egy nagy lyukat a tányér közepén, ez lesz az oroszlán szája. Fogj egy író
alkalmatosságot, mondjuk egy fekete filctollat és rajzolj sörényt, szemet,
orrot, ha kész csíptesd fel valahová (pl. egy kifeszített kötélre). Minden
gyerkőc kezébe adj 5 db kis kerek papírgalacsint, vagy kitalálhatsz mást is :).
A feladat beletalálni az oroszlán szájába, az nyer aki minél több – jelen
esetben – papírgalacsint dob át száján.
Korongok : 3 találat ér egy
korongot, a csapat találatait összesíteni és osztani 3-al.
Nindzsa!
Szükséges
hozzá: Semmi.
Nevezz ki a
kert, park, vagy bármilyen szabadtéri helyen egy rajt vonalat, ahová
felállíthatod a gyerekeket. Néhány
méterrel eléjük állíts háttal egy gyereket. A feladat, hogy a többiek
észrevétlenül, halkan mint egy nindzsa :), lopakodjanak a háttal álló
gyerekhez. Amikor ő hirtelen megfordul, a többieknek rögvest mozdulatlanná kell
válniuk. Akinek ez nem sikerül leül. A végső cél megérinteni a háttal álló
gyerek vállát, akinek ez sikerül helyet cserélhet vele.
Korongok: akinek
sikerül mozdulatlanná válnia, az 1 korongot kap.
Palackteke
Játékidő: 5
perc
Egy játékos
3x próbálkozhat
A
hagyományos teke egy könnyített változatát mutatjuk be szabadidő-szervező
pedagógusoknak, melyet kortól függetlenül minden diák játszhat. Nem kell hozzá
más, mint néhány használt műanyagpalack, zsineg és egy tekegolyónak kinevezett
tárgy. No meg a diákok türelme és ügyessége!
·
Kellékigény: műanyagpalackok (5-10 db.), spárga, egy
nehezebb, de nem nagyméretű tárgy, amit felfüggesztünk, és ami a tekegolyó
szerepét tölti be. Képünkön pld. egy habverő, de lehet bármi, kalapács, cipő,
vagy akár egy másik műanyagpalack is.
·
Technikai igény: ha a felfüggesztett tárgy könnyebb,
akkor üres műanyagpalackokkal játszunk, ha nehezebb, akkor negyedéig - feléig
vizet töltünk beléjük.
Korongok: minden feldöntött teke 1 korongot ér
SZÖRNYECSKE
Kellékek: -
Előkészület: 4-6 fős
csoportokat alkotunk. Fiúk és lányok vegyesen legyenek a csoportokban, ha
lehet.
Feladat:
szörnyecskét építünk magunkból. A játékvezető határozza meg, hogy hány lába
legyen szörnyecskének. Vagyis hány lábbal állhat a földön.
A csapattagoknak érintkezniük kell egymással, hiszen egy szörnyecskét alkotnak.
A csapattagoknak érintkezniük kell egymással, hiszen egy szörnyecskét alkotnak.
Pl.: ha egy
6 fős csapatnak olyan állatot kell kitalálnia, aminek csak 8 lába lehet, akkor
úgy kell összekapaszkodnunk, hogy 4 láb nem állhat a földön, tehát vagy négy
játékos fél lábon áll, vagy két játékost ölbe veszünk, vagy hátunkra veszünk.
Minél kevesebb lábbal állhatunk a földön, annál nehezebb a feladat.
A kezek számát is utasításba adhatja a játékvezető. (kapaszkodó kéz nem számol, a földön támaszkodó kéz igen.)
Minél kevesebb lábbal állhatunk a földön, annál nehezebb a feladat.
A kezek számát is utasításba adhatja a játékvezető. (kapaszkodó kéz nem számol, a földön támaszkodó kéz igen.)
Ha
megalkottuk a szörnyecskét, nevet is adhatunk neki, s a hangját is bemutathatja
a szörnyike.
4 fős csapatnál pl.:4láb-4kéz; 5láb-6 kéz, 8láb-8kéz, 4láb-6kéz…….
6 fős csapatnál pl.: 10 láb-8kéz; 12láb-12kéz; 6láb-8kéz; 5láb-2kéz
4 fős csapatnál pl.:4láb-4kéz; 5láb-6 kéz, 8láb-8kéz, 4láb-6kéz…….
6 fős csapatnál pl.: 10 láb-8kéz; 12láb-12kéz; 6láb-8kéz; 5láb-2kéz
Korongok: szörnyecskéért 5 korong,
név 1-2 korong, hang 1-2 korong
ZSÁKBANFUTÁS
Kellékek: régi
párnahuzatok, vagy erősebb
szemeteszsákok.
Előkészület: rajt és
cél kijelölése, minden gyerek belelép egy-egy zsákba két lábbal, majd felhúzza
a zsák szélét olyan magasra, ahogy csak tudja.
Feladat: két kézzel
tartva zsákot, ugrálni kezdünk a célvonal felé. Ki ér előbb a célba?
Lehet váltóversenyként is játszani.
Amikor kijelöljük a pályát, tegyünk egy próbát, hogy ne legyen hosszú a táv, mert igen fárasztó ám így ugrálni. (Mókás fotókat lehet készíteni.)
Lehet váltóversenyként is játszani.
Amikor kijelöljük a pályát, tegyünk egy próbát, hogy ne legyen hosszú a táv, mert igen fárasztó ám így ugrálni. (Mókás fotókat lehet készíteni.)
Korongok: egy csapattag 2x
próbálkozhat, sikeres teljesítés esetén 1-1 korong jár
FONALSZAVAK
Kellékek: fonalak,
ragasztók, papírok, ollók.
Előkészület: osszunk ki
minden játékosnak, vagy csapatnak ollót, papírt, ragasztót, s egy
fonalgombolyagot.
Feladat: miután
leültünk az asztalhoz, s megkaptuk a kellékeket, hozzákezdhetünk a munkához:
fonalból, szavak felragasztása papírra!
A Föld
napjához vagy a természethez kapcsolódjanak a szavak!
Nem könnyű feladat! Adjunk a gyerekeknek a feladat kezdete előtt újságpapírt, amivel a munkafelületet letakarhatják, hogy ne legyen ragasztós az asztal!
Nem könnyű feladat! Adjunk a gyerekeknek a feladat kezdete előtt újságpapírt, amivel a munkafelületet letakarhatják, hogy ne legyen ragasztós az asztal!
Korongok: egy megvalósított,
olvasható szó 5 korongot ér.
HÁZIPUZZLE
Kellékek: fényképek,
képek vagy rajzok természetről, állatokról, növényekről.
Előkészület: vágjuk
szét a képeket, korosztálytól függően 5-12 darabra. Helyezzük külön-külön
borítékba az egy képhez tartozó részeket.
Feladat: a 2-3
főből álló csapatok, a megkapott borítékot, rajt jelre kinyitják, s minél rövidebb idő alatt megpróbálják kirakni a képet, s megfejteni, hogy kit vagy mit ábrázol a kép.
Szabjuk meg a maximálisan a feladatra
fordítható időt!
Ha nehezíteni szeretnénk a feladaton, a darabok egy képpé összeragasztását is lehet kérni a gyerekektől. (ebben az esetben ne felejtsünk el a „rajt” előtt ragasztót és egy üres lapot is adni minden csapatnak)
Korongok: időn belül kirakott kép 5 korong, megnevezés 1 korong.
Ha nehezíteni szeretnénk a feladaton, a darabok egy képpé összeragasztását is lehet kérni a gyerekektől. (ebben az esetben ne felejtsünk el a „rajt” előtt ragasztót és egy üres lapot is adni minden csapatnak)
Korongok: időn belül kirakott kép 5 korong, megnevezés 1 korong.
BECSLÉS
Ø Becsüljétek
meg a földön fekvő görbe madzag hosszát, cm pontossággal!
Ø Tűzzétek le
a sárga kupakos pálcákat a földbe úgy, hogy a két kupak középpontja 1,5 méterre legyen egymástól!
Ø Rakjatok
kézzel 2,5 kg homokot a tízórais zacskóba!
Ø Hány szem
sárgaborsó van a bébiételes üvegben?
Az adatokat
írjátok a tesztlapra!
Korongok: minden +/-10%-os becslés
3-3 korongot ér.
TOBOZKOSÁRLABDA
A
dobóvonalról mindenki dobjon 5 db tobozt a fára függesztett vödörbe/kosárba
egymás után, folyamatosan váltva egymást! A vödröt/kosarat a földre is
elhelyezhetjük.
Korongok: a vödörben lévő tobozok száma a
versenyidő végén.
Ø Felszerelés:
1 db madzag, 2 cövek, 1 db S kampó a felakasztáshoz, 1 db Y rúd a vödör fel-le
akasztásához
Ø 1 db műanyag
láda, sok toboz, papír, ceruza, óra
Ø Előkészítés:
A vödröt 2 m magasságra felakasztani egy faágra, előtte 2 m-re le kell
cövekelni a dobóvonal madzagot, ládába a tobozokat odakészíteni!
Célba dobás, palánk átdobás
A helyszínen
lévő palánkon kislabdát átdobni. Minden csapattag 3x próbálkozhat.
Korongok: minden sikeres dobás 1
korongot ér.
Kúszás akadály alatt
A helyszínen
lévő kúszópálya alatt elvégezhető a feladat.
Az
elvégzéshez szükséges maximális időt meg kell határozni.
Szükséges
hozzá pl. sötétítő függöny, amivel a kúszópályát letakarjuk.
Korongok: minden sikeres átkúszás 1
korongot ér.
Sátorállítás
Egyszerű,
kétszemélyes sátor szabályos összeállítása.
Szükséges
hozzá: sátor, kalapács
Korongok: a jó összeállítás 10
korongot ér.
Horgászás
A helyszínen
lévő tóból fa halacskák / 0,5 l-es műanyag palackok kihorgászása.
Szükséges
hozzá 10-15 kifogható fa hal, legalább 3 kis horgászbot.
A halacskákra
számokat írunk 1-10-ig terjedően, tetszőlegesen.
Szabjuk meg
a horgászásra fordítható időt!
Korongok: összeadjuk a halacskákon szereplő számokat, a
csapat ennyi korongot kap.
Kincskeresés
Állatok,
növények képeit a helyszínek körül eldugják az állomásvezetők.
Minden
megtalált képért 1-1 korongot adnak.
Szükséges:
az előző években használt kis képek.
Lejelentkező állomás
A csapatok
itt mindenképpen jelenjenek meg!
Nem kell
feltétlenül ide menniük először, kezdhetnek máshol is.
Az
állomásvezető korongokat
adhat:
Ø a
csapat egységes megjelenéséért
Ø kitűzőért
vagy más egységes emblémáért
Ø a
menetlevélért
Ø csapat
indulóért, amely szöveg/dal lehet
Ø minden
egyébért, ami a csapat egységét mutatja.
Korongok: max. 10 korongot kaphat a csapat
Záró állomás
Amikor a csapat befejezte a pontgyűjtést, ezen
az állomáson leadja az összegyűjtött korongokat és menetleveleket.
Az állomásvezető összesíti osztályonként az eredményeket.
FIGYELEM!
AZ
ÁLLOMÁSHOZ SZÜKSÉGES ESZKÖZÖKRŐL AZ ÁLLOMÁSVEZETŐK GONDOSKODNAK!
TOVÁBBI JÁTÉKÖTLETEK
- RAGASZD IDE ÉS VALÓSÍTSD MEG!
¯
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése