A Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskoláért és Tanulóiért Közhasznú Alapítvány

Számlaszáma: 6190002613100007

Adószáma: 18583672-1–10

2015. április 20., hétfő

Kedves Szülők!
Kedves Gyerekek!

Hamarosan közeledik a Madarak és Fák Napja. Iskolánk évről-évre beépíti munkatervébe ennek a jeles napnak a megünneplését. A nevelőtestület igyekszik változatos programot nyújtani a gyerekeknek.

Ebben az évben szeretnénk a rendezvényünket bővíteni és „kiszabadulni” az iskola falai közül. Tervezett helyszínünk a füzesabonyi lőtér, amelynek a használatát ingyenesen biztosítja számunkra a tulajdonos.
Tervezett időpont: május 6. / szerda /
      Kiérkezés: kerékpárral
     Akinek nincs kerékpárja vagy még túl kicsi ehhez: gyalogosan
Milyen programok várhatók?
  osztályok közötti főzőverseny a szülők segítségével
   szabadtéri ügyességi feladatok a tanáraitok szervezésében
   hasznos szabadidő eltöltés a terület adta lehetőségek        kihasználásával
  a vállalkozó kedvűeknek szakember segítségével a lövészet    kipróbálása / ez nem ingyenes/
Ti hogyan készüljetek?
  szervezzetek 4-6 fős csapatokat tetszőlegesen / baráti  csoportok; kicsik-nagyok - szülők/
  válasszatok csapatvezetőt
  készüljetek a megmérettetésre: egységes öltözékkel,  jelvénnyel/kitűzővel/sapkával; menetlevéllel; csapatinduló  szöveggel/dallal
Milyen feladat vár rátok?
  A csapatok az egyes állomásokon zöld korongot gyűjthetnek. Nem kell minden állomást végig járni, a cél azonban az, hogy minél több korongot gyűjtsön a csapat.
  A csapatoknak előzetesen jelentkezni kell a versenyre a tervezés miatt. Jelentkezési lap az osztályfőnököktől, ill. a titkárságon kérhető.
A legtöbb zöld korongot gyűjtő csapatok jutalomra számíthatnak!
A versenyeken megszokott előzetes feladatok helyett most a versenyt követően adhattok le munkákat a kiállításhoz!
Készíthettek egyénileg vagy közösen:
 Montázst a Madarak és fák napjáról
 Fotó összevágást a nap eseményeiről / bármilyen technikával /
 Rajzos – írásos élménybeszámolót a napról
Antal Zoltánné és Fiser Józsefné szervezők


FELADATBANK A FÖLD NAPI SZABADTÉRI RENDEZVÉNYHEZ
Ezekből választhattok, ha mégis másféle feladat ötletetek van, legyetek szívesek kiírni és ehhez hozzáragasztani!
Madárfészek
Időtartam: 3 perc
Helyszín: szabadban, teremben
Eszköz: felfújt lufi / legalább 3 db. /
A csapat tagjai szoros kört alkotnak és karjaikat egymás karjára teszik. Ez lesz a fészek. A lufit letesszük a lábaikhoz, ez lesz a fészekből kiesett kismadár. A csapat feladata a madárkát visszatenni a fészekbe, azaz a lufit eljuttatni vállmagasságig. Kézzel nem szabad hozzáérni!!! 
Korong  : 5db. , ha a megadott időn belül sikerül a feladat

Labdaszállítás két kézzel
Időtartam: 5 perc
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: fából készült csatorna, ill. golyópálya elemek, kis gumilabda, nagy gumilabda (végig tudjon gurulni a csatornán) 
Korong: ahány darab labdát sikerül végig gurítani a csatornán
A játékosok két kézzel megfogják a facsatornákat. A játékban részt vevők a facsatorna egyik végét a következő játékos csatornájának a végéhez illesztik. A játékvezető ráhelyezi a kis labdát az első játékos csatornájára. 
Feladat: elszállítani a labdát az első játékostól az utolsóig, majd vissza.
Ebben a játékban fontos a fegyelem és a koncentráció, nem utolsósorban a jó egyensúlyérzék. A csapat minden tagjára szükség van, hogy a labda ne essen le a földre. 4-nél több játékos esetén a résztvevők alkossanak 2-4 fős csapatokat.  
Átkelés a folyón
Időtartam: minden csapattag 1x próbálkozhat
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: tárgyak, amelyekre rá lehet lépni, pl. lécdarabok, fahengerek, fa golyópálya elemei 
A játék célja, hogy szárazon keljünk át a folyón, azaz ne érintsük a folyót jelképező padlót /kék színű nylon takaró fólia / . A rendelkezésünkre álló tárgyak, eszközök, mint imbolygó kövek, kiemelkednek a folyóból, segítséget nyújtanak az átkelésnél. A játék elején tisztázni kell, milyen széles a folyó, illetve hol található a két partja. Ezután tetszés szerint elhelyezzük az eszközöket a folyóban. A „kövek” elhelyezésénél figyeljünk arra, hogy át lehessen kelni rajtuk a folyón. Minél távolabb tesszük egymástól a "köveket", annál nehezebb lesz az átkelés. A nyertes az a játékos vagy az a csapat, aki legkevesebbszer érintette a padlót. 
A feladatot nehezíthetjük, ha a "kövek" instabilak, pl. egyensúlyozó félgömb, köregyensúlyozó. 
Korongok: minden sikeres átkelés 1 korongot ér.
 Találj bele az oroszlán szájába!
Eszközök: papírtányér, csomagolópapír, ragasztó, olló, fekete filc, kötél
Fogj egy papírtányért és ragaszd rá egy nagy darab csomagolópapír közepére, majd vágj egy nagy lyukat a tányér közepén, ez lesz az oroszlán szája. Fogj egy író alkalmatosságot, mondjuk egy fekete filctollat és rajzolj sörényt, szemet, orrot, ha kész csíptesd fel valahová (pl. egy kifeszített kötélre). Minden gyerkőc kezébe adj 5 db kis kerek papírgalacsint, vagy kitalálhatsz mást is :). A feladat beletalálni az oroszlán szájába, az nyer aki minél több – jelen esetben – papírgalacsint dob át száján. 
Korongok : 3 találat ér egy korongot, a csapat találatait összesíteni és osztani 3-al.

 Nindzsa!
Szükséges hozzá: Semmi.
Nevezz ki a kert, park, vagy bármilyen szabadtéri helyen egy rajt vonalat, ahová felállíthatod a gyerekeket.  Néhány méterrel eléjük állíts háttal egy gyereket. A feladat, hogy a többiek észrevétlenül, halkan mint egy nindzsa :), lopakodjanak a háttal álló gyerekhez. Amikor ő hirtelen megfordul, a többieknek rögvest mozdulatlanná kell válniuk. Akinek ez nem sikerül leül. A végső cél megérinteni a háttal álló gyerek vállát, akinek ez sikerül helyet cserélhet vele.
Korongok: akinek sikerül mozdulatlanná válnia, az 1 korongot kap.
Palackteke
Játékidő: 5 perc
Egy játékos 3x próbálkozhat
A hagyományos teke egy könnyített változatát mutatjuk be szabadidő-szervező pedagógusoknak, melyet kortól függetlenül minden diák játszhat. Nem kell hozzá más, mint néhány használt műanyagpalack, zsineg és egy tekegolyónak kinevezett tárgy. No meg a diákok türelme és ügyessége!

·         Kellékigény: műanyagpalackok (5-10 db.), spárga, egy nehezebb, de nem nagyméretű tárgy, amit felfüggesztünk, és ami a tekegolyó szerepét tölti be. Képünkön pld. egy habverő, de lehet bármi, kalapács, cipő, vagy akár egy másik műanyagpalack is.
·         Technikai igény: ha a felfüggesztett tárgy könnyebb, akkor üres műanyagpalackokkal játszunk, ha nehezebb, akkor negyedéig - feléig vizet töltünk beléjük.
Korongok: minden feldöntött teke 1 korongot ér

SZÖRNYECSKE
Kellékek: -
Előkészület: 4-6 fős csoportokat alkotunk. Fiúk és lányok vegyesen legyenek a csoportokban, ha lehet.
Feladat: szörnyecskét építünk magunkból. A játékvezető határozza meg, hogy hány lába legyen szörnyecskének. Vagyis hány lábbal állhat a földön.
A csapattagoknak érintkezniük kell egymással, hiszen egy szörnyecskét alkotnak.
Pl.: ha egy 6 fős csapatnak olyan állatot kell kitalálnia, aminek csak 8 lába lehet, akkor úgy kell összekapaszkodnunk, hogy 4 láb nem állhat a földön, tehát vagy négy játékos fél lábon áll, vagy két játékost ölbe veszünk, vagy hátunkra veszünk.
Minél kevesebb lábbal állhatunk a földön, annál nehezebb a feladat.
A kezek számát is utasításba adhatja a játékvezető. (kapaszkodó kéz nem számol, a földön támaszkodó kéz igen.)
Ha megalkottuk a szörnyecskét, nevet is adhatunk neki, s a hangját is bemutathatja a szörnyike.
4 fős csapatnál pl.:4láb-4kéz; 5láb-6 kéz, 8láb-8kéz, 4láb-6kéz…….
6 fős csapatnál pl.: 10 láb-8kéz; 12láb-12kéz; 6láb-8kéz; 5láb-2kéz
Korongok: szörnyecskéért 5 korong, név 1-2 korong, hang 1-2 korong
ZSÁKBANFUTÁS
Kellékek: régi párnahuzatok, vagy erősebb szemeteszsákok.
Előkészület: rajt és cél kijelölése, minden gyerek belelép egy-egy zsákba két lábbal, majd felhúzza a zsák szélét olyan magasra, ahogy csak tudja.
Feladat: két kézzel tartva zsákot, ugrálni kezdünk a célvonal felé. Ki ér előbb a célba?
Lehet váltóversenyként is játszani.
Amikor kijelöljük a pályát, tegyünk egy próbát, hogy ne legyen hosszú a táv, mert igen fárasztó ám így ugrálni. (Mókás fotókat lehet készíteni.)
Korongok: egy csapattag 2x próbálkozhat, sikeres teljesítés esetén 1-1 korong jár
FONALSZAVAK
Kellékek: fonalak, ragasztók, papírok, ollók.
Előkészület: osszunk ki minden játékosnak, vagy csapatnak ollót, papírt, ragasztót, s egy fonalgombolyagot.
Feladat: miután leültünk az asztalhoz, s megkaptuk a kellékeket, hozzákezdhetünk a munkához: fonalból, szavak felragasztása papírra!
A Föld napjához vagy a természethez kapcsolódjanak a szavak!
Nem könnyű feladat! Adjunk a gyerekeknek a feladat kezdete előtt újságpapírt, amivel a munkafelületet letakarhatják, hogy ne legyen ragasztós az asztal!
Korongok: egy megvalósított, olvasható szó 5 korongot ér.
HÁZIPUZZLE
Kellékek: fényképek, képek vagy rajzok természetről, állatokról, növényekről.
Előkészület: vágjuk szét a képeket, korosztálytól függően 5-12 darabra. Helyezzük külön-külön borítékba az egy képhez tartozó részeket.
Feladat: a 2-3 főből álló csapatok, a megkapott borítékot, rajt jelre kinyitják, s minél rövidebb idő alatt megpróbálják kirakni a képet, s megfejteni, hogy kit vagy mit ábrázol a kép.
Szabjuk meg a maximálisan a feladatra fordítható időt!
Ha nehezíteni szeretnénk a feladaton, a darabok egy képpé összeragasztását is lehet kérni a gyerekektől. (ebben az esetben ne felejtsünk el a „rajt” előtt ragasztót és egy üres lapot is adni minden csapatnak)
Korongok: időn belül kirakott kép 5 korong, megnevezés 1 korong.

BECSLÉS
Ø  Becsüljétek meg a földön fekvő görbe madzag hosszát, cm pontossággal!
Ø  Tűzzétek le a sárga kupakos pálcákat a földbe úgy, hogy a két kupak középpontja     1,5 méterre legyen egymástól!
Ø  Rakjatok kézzel 2,5 kg homokot a tízórais zacskóba!
Ø  Hány szem sárgaborsó van a bébiételes üvegben?
Az adatokat írjátok a tesztlapra!
Korongok: minden +/-10%-os becslés 3-3 korongot ér.
TOBOZKOSÁRLABDA
A dobóvonalról mindenki dobjon 5 db tobozt a fára függesztett vödörbe/kosárba egymás után, folyamatosan váltva egymást! A vödröt/kosarat a földre is elhelyezhetjük.
 Korongok: a vödörben lévő tobozok száma a versenyidő végén.
Ø  Felszerelés: 1 db madzag, 2 cövek, 1 db S kampó a felakasztáshoz, 1 db Y rúd a vödör fel-le akasztásához
Ø  1 db műanyag láda, sok toboz, papír, ceruza, óra
Ø  Előkészítés: A vödröt 2 m magasságra felakasztani egy faágra, előtte 2 m-re le kell cövekelni a dobóvonal madzagot, ládába a tobozokat odakészíteni!
Célba dobás, palánk átdobás
A helyszínen lévő palánkon kislabdát átdobni. Minden csapattag 3x próbálkozhat.
Korongok: minden sikeres dobás 1 korongot ér.
Kúszás akadály alatt
A helyszínen lévő kúszópálya alatt elvégezhető a feladat.
Az elvégzéshez szükséges maximális időt meg kell határozni.
Szükséges hozzá pl. sötétítő függöny, amivel a kúszópályát letakarjuk.
Korongok: minden sikeres átkúszás 1 korongot ér.
Sátorállítás
Egyszerű, kétszemélyes sátor szabályos összeállítása.
Szükséges hozzá: sátor, kalapács
Korongok: a jó összeállítás 10 korongot ér.
Horgászás
A helyszínen lévő tóból fa halacskák / 0,5 l-es műanyag palackok kihorgászása.
Szükséges hozzá 10-15 kifogható fa hal, legalább 3 kis horgászbot.
A halacskákra számokat írunk 1-10-ig terjedően, tetszőlegesen.
Szabjuk meg a horgászásra fordítható időt!
Korongok: összeadjuk a halacskákon szereplő számokat, a csapat ennyi korongot kap.
Kincskeresés
Állatok, növények képeit a helyszínek körül eldugják az állomásvezetők.
Minden megtalált képért 1-1 korongot adnak.
Szükséges: az előző években használt kis képek.
Lejelentkező állomás
A csapatok itt mindenképpen jelenjenek meg!
Nem kell feltétlenül ide menniük először, kezdhetnek máshol is.
Az állomásvezető korongokat adhat:
Ø  a csapat egységes megjelenéséért
Ø  kitűzőért vagy más egységes emblémáért
Ø  a menetlevélért
Ø  csapat indulóért, amely szöveg/dal lehet
Ø  minden egyébért, ami a csapat egységét mutatja.
Korongok: max. 10 korongot kaphat a csapat

Záró állomás
 Amikor a csapat befejezte a pontgyűjtést, ezen az állomáson leadja az összegyűjtött korongokat és menetleveleket.
Az állomásvezető összesíti osztályonként az eredményeket.
 FIGYELEM!
AZ ÁLLOMÁSHOZ SZÜKSÉGES ESZKÖZÖKRŐL AZ ÁLLOMÁSVEZETŐK GONDOSKODNAK!

TOVÁBBI JÁTÉKÖTLETEK  -  RAGASZD IDE ÉS VALÓSÍTSD MEG!
¯



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése