A Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskoláért és Tanulóiért Közhasznú Alapítvány

Számlaszáma: 6190002613100007

Adószáma: 18583672-1–10

2015. május 21., csütörtök

Ennek ellenére az olvasható kézírásra mégis 

szükségünk van. Nem csupán az iskolai évek alatt, 

hanem a későbbiekben is.


A kézírásunkban a személyiségünk, a lelkünk van benne.
A kézírás által olyan készségekre teszünk szert, melyek segítenek abban, hogy a kezünkkel, ujjainkkal bonyolult feladatokat hajtsunk végre: operáció, apró alkatrészek szerelése, stb.
Kimutatták, hogy akik megfelelő tempóban, mégis olvashatóan írnak kézzel, azoknak fejlettebb az emlékezetük.
A kézírás nagyon bonyolult agyi tevékenységet igényel, így jobban bevésődik az, amit kézzel írunk le.
Azt tapasztalom, hogy a mai magyar iskolarendszer írásoktatása még semmit sem érzékel a jövő trendjeiből a kézírással kapcsolatban. Egyrészt ez így van jól, tanuljanak csak meg gyerekeink szépen írni. De egyben hiányolom azt a hozzáállást is, hogy egy elsős gyerkőc ritkán kap más segítséget ehhez, mint a plussz két sort az írásfüzetbe….
Most álljon itt néhány gyakorlat, amelyek alkalmasak írásóra előtti bemelegítésre, sőt, ovis gyerekek számára rendkívül hatékonyan készíti fel az ujjacskákat a későbbi bonyolult mozgásokra.
Két tenyerünk az asztalon: egyik kéz ökölbe szorít, másik kéz nyitva marad, majd csere. Ennek változata, amikor mindkét kéz lazán az asztalon van, tenyérrel lefelé, majd egyik tenyerünket felfelé fordítjuk, másikat lefelé, majd csere. Jó tempóban folyamatosan ököl-tenyér felváltva kb fél percig. Majd tenyér fel-le-fordít, szintén fél percig.
DSCF6254
Mindkét kéz az asztalon, az ujjainkat egyenként felemeljük. csak az az egy ujj mozdul! Először ajánlatos sorba menni, majd játszhatunk olyat, hogy azt az ujját kell emelnie, amelyiket megérintjük, vagy amelyiket megneveztük!
DSCF6255
Ezúttal elbújtatunk egy ujjacskát. Sorban, egyszerre egyet a tenyér alá dugunk.
DSCF6257
Két tenyerünket összeillesztjük, és mindig csak egy-egy ujjpárunkat nyitjuk szét.
DSCF6258
Csak az ujjbegyeinket érintjük össze, majd egyenként mindet kinyitjuk, visszazárjuk.
DSCF6259
Ujjmotolla következik. A jobb kéz középső ujja megérinti a bal kéz mutató ujját, majd fordítva, a bal kéz középső ujja érinti a jobb kéz mutató ujját. Milyen gyorsan sikerül? :)
DSCF6260
Körülrajzoljuk a gyerkőc kezét, és minden ujjat más színűre színezünk. A gyereknek azt az ujját kell letennie, amelyik szín nevét kimondjuk.
DSCF6262
Még néhány hasznos tanács:
Teremtsünk minél több lehetőséget a mászókázásra, fára mászásra, ahol a gyermeknek intenzíven használnia kell a kezeit!
Kézmosáshoz használjunk hagyományos szappant!
Az én fiam írásképe látványosan fejlődésnek indult, mikor fuvolázni kezdett. Szinte bármelyik hangszer csodákat tehet, de a legegyszerűbb, legelérhetőbb, és leghamarabb sikerélményt adó hangszer a furulya ebben az életkorban.
Egy hétköznapi terület: a konyha. A sütés-főzés olykor fárasztó és egyhangú lehet…de nem akkor, ha engedjük, hogy a gyerekeink segítsenek!  Gyúrjanak tésztát, verjék fel a habot, keverjék a pudingot, kenjenek kenyeret, üssék  fel a tojást!

Forrás:
http://gyereketeto.hu/tanulas/ujjgyakorlatok-a-szep-irasert

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése