A Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskoláért és Tanulóiért Közhasznú Alapítvány

Számlaszáma: 6190002613100007

Adószáma: 18583672-1–10

2015. június 1., hétfő


"ÉN IS A TELEKIBE JÁRTAM...."

13. rész

KISS VIRÁG



Kiss Virág vagyok, idén lesz 10 éve, hogy a Teleki Blanka Általános Iskolában befejeztem tanulmányaimat, ahol minden tantárgyat szerettem. Most is sajnálom, hogy a felsőoktatás nem lehet interdiszciplináris, mert annyi mindent szeretnék megtanulni. Mégis, visszagondolva két tárgyat szerettem a leginkább az általános iskolai éveim alatt: a kémiát, amit Fiser Józsefné, Ildikó néni tartott, valamint a matematikát, amit Kutasiné Karanyicz Katalin tanárnő oktatott. Minden tanárom kedves volt, felkészült, barátságos és segítőkész. Jó volt „telekis” diáknak lenni.

Gimnáziumi tanulmányaimat az egri Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnáziumban kezdtem angol előkészítő évfolyammal bővített gimnáziumi képzésben. Az első évben kiemelten fontos volt a nyelvtanulás az iskolában. A második évfolyam elején lehetőségem nyílt egy több hetes külföldi tanulmányútra Broadstairbe, Angliába. A kint töltött idő alatt iskolába jártam és egy angol családnál laktam. Ez az út rendkívüli módon fejlesztette az angoltudásomat, és a világszemléletemet is megváltoztatta. A gimnáziumi éveim alatt több tárgyból előrehozott érettségi vizsgát tettem: matematikából, kémiából és informatikából, valamint megszereztem az angol középfokú nyelvvizsgámat.
2010-ben felvételt nyertem a Debreceni Egyetem Kémia BSc szakára, ezt 2013 júniusában fejeztem be, mint alapokleveles vegyész. 2013 szeptemberétől egy sikeres felvételit követően a Debreceni Egyetem Vegyész MSc képzésén tanulok.

2011 őszén kezdtem meg kutatómunkámat Dr. Ősz Katalin kutatócsoportjában a Fizikai Kémiai Tanszéken. A BSc kutatási munkám során különféle szubsztituált kinonok fény hatására lejátszódó reakciójának kinetikáját vizsgáltam vizes oldatban egy speciális pH-sztat mérőberendezéssel, illetve spektrofotometriás módszerrel. MSc kutatómunkámat szintén a fotokémiai kutatócsoport tagjaként végzem, a 2,5-diklór-1-4-benzokinon és szulfition reakciójának kinetikai vizsgálata a feladatom, melyhez gyorskinetikai mérőműszereket használok.

1. kép: Poszteremmel a kiállító helyen.  Kinetics of the reaction between 2,5-dichloro-1,4-benzoquinone and sulfite ion, European Colloquium on Inorganic Reaction Mechanisms, 2014.

Az eddigi eredményeim nemzetközi és hazai konferenciákon tizenhárom előadásként és nyolc alkalommal poszterként kerültek bemutatásra. Előadásaim és posztereim helyszínei többek között: Prága, Galveston, Sevilla, Isztambul, York, Ghent, Budapest, Szeged, Siófok, Debrecen, Mátrafüred. Előadásaim más-más fórumon történtek bemutatásra: Kutatók éjszakáján, Kémiai Előadói Napokon, Magyar Tudományos Akadémia Reakciókinetikai és Fotokémiai Munkabizottságának ülésein, TDK konferencián, EuCheMS-en és több nemzetközi konferencián. Egy referált folyóiratban a New Journal of Chemistry-ben 2013-ban közlésre elfogatott cikk társszerzője vagyok. Eredményeimmel részt vettem a 2015 OTDK Konferencián, ahol a Kémiai és Vegyipari Szekció Fizikai Kémiai Tagozatában III. helyezést értem el.

2013-ban egyhónapos nyári szakmai ösztöndíjat nyertem el és mesterképzési ösztöndíjban részesültem. 2013-tól a DETEP Tehetséggondozó Program aktív tagja vagyok. A Köztársasági Ösztöndíj mellett 2014-ben a Debreceni Egyetem top 50 hallgatója közé választottak, így szintén ösztöndíjban részesültem. 2014-től a Fizikai Kémiai Tanszéken oktatási feladatokat is ellátok. Gyógyszerészeknek, vegyészmérnököknek tartok laboratóriumi gyakorlatot. Jelenlegi feladatom a zárthelyi dolgozatok összeállítása, javítása és osztályozása, valamint a laboratóriumi gyakorlatok vezetése. Dr. Ősz Katalin irányításával a „Célzott kémiai és biológiai alapkutatások környezeti szennyezők felszámolására (ENVIKUT)” című TÁMOP projektben résztvevő vagyok. 2015 januárjában a Campus Hungary ösztöndíjat elnyerve a yorki egyetem CHyM kutatócsoport vendége voltam. További tervem, hogy tanulmányimat a Doktori Iskolában folytassam.

2. kép: Centre for Hyperpolarisation in Magnetic Resonance (CHyM), University of York, 2015.

Köszönettel tartozom szüleimnek, testvéreimnek és vőlegényemnek a sok-sok segítségért, szeretetért. Hálás vagyok tanáraimnak, akik szakmai tudásukkal, baráti segítségnyújtásukkal segítették életemet és tanulmányaimat. Köszönet Fiser Józsefné, Ildikó néninek, hogy megmutatta a kémia iránti alázatos szeretetet. Jelenlegi „telekis” diákok! Arra bíztatlak titeket, hogy szeressétek és ismerjétek meg a természettudományokat, egy új csodálatos világ tárulhat így elétek.

Debrecen, 2015. március 12.                                              
                                                                                                         Kiss Virág

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése